Serwis Mazda Opole

Niezależny serwis informacyjny

Kierowca busa na trasach międzynarodowych

O zawodzie kierowcy marzy wielu młodych ludzi. Większość z nich jak najwcześniej stara się zdobyć uprawnienia. Wbrew jednak pozorom praca w tym zawodzie nie jest tak prosta, jak może się wydawać. Wiąże się bowiem z wielką odpowiedzialnością i wymaga posiadania odpowiednich predyspozycji. Dotyczy to zarówno kierowców samochodów ciężarowych, jak i przewożących ludzi. Zwłaszcza praca kierowcy na trasach międzynarodowych wymaga od nich znacznie większych umiejętności.

Wymagania dla kierowcy busa w Polsce?

Zgodnie z przepisami w naszym kraju posiadacz prawa jazdy kategorii B może kierować różnymi pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 t. Bez przeszkód może więc prowadzić samochody dostawcze czy busy przewożące nie więcej niż 8 ludzi (przewóz osób w większej liczbie wymaga prawa jazdy kategorii D1 lub D).

Kto może zostać kierowcą busa na trasach międzynarodowych?

  • Kiedy jednak kierowca przekroczy granicę musi podporządkować się przepisom innego państwa. Bez znajomości tych przepisów, może narazić się na wiele kłopotów.
  • Każdy kierowca busa przejeżdżając przez obce kraje musi kiedyś zatankować, coś zjeść, czy choćby porozumieć się z policjantem w czasie kontroli drogowej. Dlatego też przynajmniej podstawowa znajomość języka obcego jest koniecznością. Oczywiście najlepiej wybrać angielski, który w Europie jest najbardziej powszechny.
  • Kierowca busa powinien cieszyć się bardzo dobrym zdrowiem fizycznym, które umożliwi mu wielogodzinne codzienne siedzenie za kółkiem.
  • Bardzo ważna jest też jego odporność psychiczna, konieczna na przykład ze względu na długotrwałą rozłąkę z rodziną.

Czy konieczne są szkolenia okresowe?

Szkolenia okresowe należą do obowiązków kierowców zawodowych, którzy posiadają prawo jazdy D wydane przed 10.09.2008 r. oraz prawo jazdy kat. C wydane przed 10.09.2009 r. Szkolenia te muszą odbywać się cyklicznie co 5 lat. Po ukończeniu takiego szkolenia kierowcy zawodowi muszą obowiązkowo wymienić dokument prawa jazdy, w którym zostanie wbity (wymagany przez przepisy unijne) kod z początkowym nr „95”.